دوشنبه , ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / دانلود / خوشه های صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقه ای
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

خوشه های صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقه ای

از دهه گذشته، برنامه ریزان توسعه منطقه ای و سرزمینی ، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی خود را صرف جستجوی یک مدل نوین برای توسعه منطقه ای کرده اند(مولئارت، ۲۰۰۳ ).مفاهیم این “مدل نوین ” توسعه منطقه ای که به خوشه ای شدن صنعتی معروف است، به یک سری داستان های موفق منطقه ای نظیر دره سیلیکون، مناطقی در ایتالیای سوم نظیر امیلیا رومانا، بادن -وورتمبرگ در آلمان و کرویدور  م – ۴ در انگلیس ، بر می گردد . این مناطق بعنوان نمونه های برتر در کارکرد اقتصادی مطرح شده و با به نمایش گذاشتن سطوح بالای نوآوری نقشی قوی از خوشه های صنعتی درونزا، و به یک صورتبندی نهادی شبکه ای شده در سطوح منطقه ای دست یافته اند(لجندیک وکورن فورد، ۲۰۰۰ ؛ کوک و مورقان، ۱۹۹۳ ).

با الهام از این داستان های موفق است که پدیده خوشه بندی صنعتی مکرراً از رویکردهای مختلف و تا حدی هم پوش نظیر ” نواحی صنعتی “،” فضاهای صنعتی جدید “،” محیط های نوآور “، “خوشه های صنعتی “، ” محیط نهادی” ، “مناطق یادگیری “،”یادگیری محلی شده “، و ” سیستم های نوآوری منطقه ای” تحت پارادایم “منطقه گرایی نوین” مطالعه شده،که در درون خود به دنبال درک نقش خوشه بندی صنعتی و اثرات آن بر یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی است.(هنری و پینچ، ۲۰۰۱ ؛ کامبرز و
مک کینن، ۲۰۰۴ ؛ کیبل و ویلکینسن، ۲۰۰۰ ). در این رویکردها به توسعه منطقه ای، شکل گیری ظرفیت های یادگیری یک موضوع بنگاهی نیست بلکه بجای آن به روابط بین بنگاه ها و سایر بازیگران در محیط منطقه ای مربوط می شود . از اینرو، وقتی که دانش و فن اوری در رویکرد درونزا بمثابه موضوع درون منطقه ای تلقی می شود، فرایند های یادگیری و روابط شبکه منطقه ای در پویایی درازمدت و پایداری نوآوری در منطقه نقش برجسته ای را بازی می کند (ارایدین وآرماتلی کوراوغلی،۲۰۰۵).

نویسنده: دکتر هاشم داداش پور

دانلود مقاله

درباره ی محمد باقری میلانلو

مطلب پیشنهادی

ارائه مدلی بر مبنای پویایی های سیستم به منظور پیش بینی رفتار مشتریان در سپرده گذاری

در طی سال های گذشته بانک های دولتی در زمینه بازاریابی و جذب مشتری موفق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *