چهارشنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
خانه / مدیریت / بازاریابی / دستیابی به استراتژی مطلوب با استفاده از روش AHP
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

دستیابی به استراتژی مطلوب با استفاده از روش AHP

سازمانها برای انتخاب مسیر حرکت آینده خود، همواره در حال تصمیم گیری و برنامه ریزی هستند . در این شرایط آگاهی از واقعیتهای موجود میتواند سازمانها را به نحو بهتری به مقصد مطلوب برساند . پیچیدگی تغییرات و تحولات تکنولوژی و به دنبال آن تغییر و تحولات اقتصادی و اجتماعی موجب شد که مدیران سازمانها، مطالعه محیط پیرامونی و توجه به تغییرات آینده را در زمره مهمترین وظایف خود قرار دهند . از این رو مفاهیم و تئوریهای مدیریت استراتژیک شکل گرفته و عنصر شناخت وضعیت موجود جهت مقابله با بحران های پیش روی آنها و فرموله کردن مسیر حرکیت خود در قالب آگاهی از فرصتها و تهدیدها مطرح گردید .

به عبارت دیگر نکته کلی مدیریت استراتژیک آن است که مدیران نیاز دارند که بدانند چه عواملی برای بهبود وضعیت و موقعیت سازمانی، زمینه ساز عملکرد موفق در آینده خواهد بود . با توجه به نقش مدیران در حیات سازمانها، آنها باید با استفاده از تکنیکها، روشها و فنون کارآمد بتوانند با در نظر گرفتن تمامی عوامل به بهترین وجه، شرکت را در جهت دستیابی به اهداف اصلی آن هدایت و اداره نمایند . یکی از روشها در حوزه علم مدیریت که در این زمینه نقش بسزایی دارد، برنامه ریزی استراتژیک است.

برنامه ریزی استراتژیک به شکل های گوناگون و در قالب های مختلف ارائه شده اند که یکی از متداولترین این قالب ها، مدل SWOT می باشد که شامل بررسی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات است.
در این مدل دو نوع بررسی صورت می گیرد، یکی بررسی درونی که در برگیرنده قوت ها و ضعف های داخلی سازمان است و امکان یک ارزیابی دقیق از منابع و محدودیت های سازمان را برای مدیریت فراهم می کند. از سوی دیگر، کل نگری برنامه ریزی استراتژیک ایجاب می کند که به محیط بیرونی سازمان نیز توجه شود. از این رو پس از بررسیی درونی به ارزیابی فرصت ها و تهدیدات محیط بیرونی می پردازد.

استخراج فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفها

محیط خارج و داخل شامل متغیرهایی است که خارج از کنترل و یا در کنترل سازمان است که مدیریت بر هیچکدام از این دو دسته متغیر تاثیر کوتاه مدت ندارد . از سوی دیگر این متغیرها و نیروها ممکن است شامل اثرات بالقوه همزمان و درگیر با محدودیتهایی مرتبط با عملکرد سازمان یا اهدافی باشد که سازمان در پی دستیابی به آنها است.

نقاط قوت عواملی هستند که نسبت به گذشته سازمان , یا متوسط صنعت و یا نسبت به رقبا برای سازمان مزیت به حساب می آیند . نقاط ضعف عواملی هستند که سازمان در آن نقاط توانایی لازم را ندارد در حالی که رقبا دارای آن تواناییها هستند .

نقاط قوت وضعف شرکت قطعه ساز در جدول ۱ آورده شده است . اصل اساسی مدیریت استراتژیک بر این اصل است که سازمانها برای بهره جستن از فرصتهای خارجی و پرهیز از اثرات ناشی از تهدیدات خارجی یا کاهش دادن آنها به دنبال تدوین استراتژیها هستند . از این رو شناسایی، نظارت و ارزیابی فرصتها و تهدیدات خارجی میتواند موفقیت سازمان را تضمین نماید . نقاط فرصت و تهدید در جدول ۲ آمده است.

دانلود مقاله مدیریت استراتژیک

 

 

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مدیریت فناوری و نوآوری

بررسی چگونگی مدیریت و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان

مقدمه: مولفه های جز دستمزد وجود دارند که نیروی کار برتر را حفظ می کند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *