پنج شنبه , ۱۰ مهر ۱۳۹۹
قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / مدیریت / مدیریت تولید / تولید مجازی و اتوماسیون
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

تولید مجازی و اتوماسیون

اصطلاح تولید مجازی برای اولین بار و در نتیجه تصمیم دپارتمان دفاع و ابتکار تولید مجازی ، در ابتدای دهه ۹۰ شهرت پیدا کرد . در حال حاضر ، هم مفهوم و هم اصطلاح تولید مجازی به طور گسترده مورد پذیرش بین المللی قرار گرفته و دامنه وسیعی پیدا کرده است .

نیمه اول دهه ۹۰ ، سازمانهای مختلفی در این حوزه تحقیقات پیشتاز انجام دادند که عمدتا” در زمینه هوافضا ، تجهیزات حرکت زمین ، صنایع اتومبیل سازی و برخی گروه های تحقیقات تخصصی آکادمیک بود .

اخیرا” ، شتاب توجه جهانی به این بازار کاملا” مشهود است و با پیشرفت های عملکرد و قیمت در تکنولوژی های سخت افزار و نرم افزار نیرو گرفته است و با آگاهی روبه افزایش پتانسیل وسیع تولید مجازی روبرو شده است .جهت زیر بنای توسعه سریع تکنولوژی اطلاعات ، تولید مجازی یکی از تکنولوژی های کارآمد در نظر گرفته شده است .

تولید مجازی در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و به طور گسترده به مدلسازی سیستم های تولید و مولفه ها با بهره گیری مناسب از ویژگیهای شنیداری / دیداری و دیگر ویژگیهای حسی پرداخته است تا موارد مختلف محیط طبیعی تولید را شبیه سازی کرده و طراحی نماید و عمدتا” با استفاده وسیع از کامپیوتر انجام می گیرد . چنین انگیزه ای در واقع افزایش توانایی جهت پیش بینی مشکلات بالقوه و ناکارامدی ها در تولید و کاربردی بودن محصول است که قبل از تولید واقعی رخ می دهد .

اصطلاح دیگری که معمولا” در ارتباط با تولید مجازی ذکر می شود ، تولید سریع است که گاهی اوقات به عنوان ساختار در تعریف می شود به طوریکه سرعت از طریق تلفیق سه منبع اصلی حاصل می شود : سازمان ، مردم و تکنولوژی ها . روش دستیابی به این نوع ساختار از طریق سازمانها و ساختارهای ابتکاری مدیریت ، مهارت بر اساس افراد با مهارت و کارامد و تکنولوژی های انعطاف پذیر و هوشمند حاصل می شود . همانگونه که سرعت و چابکی بر توانایی تاکید دارد تا تغییرات سریعی در محصولات و فرایندها ایجاد کند ، تولید مجازی نیز دارای اثربخشی است و آن ماشین آلات آزمایشی سریع ، ایجاد نمونه های آزمایشی با گواهی دقیق و مختصر از لایه بر لایه فلز توان دار شده است که به عنوان عکسبرداری برجسته نما و سه بعدی فرایندی شناخته شده است .

واقعیت و حقیقت مجازی (VR) توسط شرکت هایی چون جنرال موتور و کاترپیلار مورد استفاده قرار گرفت تا نمونه های آزمایشی وسایل نقلیه الکترونیکی را به جای نمونه های آژمایشی فیزیکی تولید کنند . این فرایند موجب کاهش چشمگیر زمان توسعه محصول میگردد .

تولید مجازی و اتوماسیون بر رابطه یا تداخل بین تکنولوژی VR و تئوری اتوماسیون و تولید در توسعه این تداخل تاکید دارد . اعتقاد ما بر این است که مسیر تکامل تئوری تولید و عمل تولید در آینده واضح تر خواهد بود به طوریکه نقش تکنولوژی VR در توسعه این تداخل بهتر درک می شود .

برخی نواحی که می تواند از توسعه مجازی سود ببرد شامل موارد زیر است :

– طراحی محصول

– مدلسازی عملیات های خطرناک

– مدلسازی تولید

– مدلسازی فرایند

– کارآموزی

– تحصیل

– تجسم اطلاعات

– ارتباطات از راه دور و سفر از راه دور

جهت توسعه کارآمد تکنولوژی تولید مجازی لازم است تا طبقه میانی بین نرم افزار VR و نرم افزار تولید ایجاد شود . نمونه های فعلی نرم افزار VR بر اساس ویژگیهای سخت افزاری چون ۳D Studio, Open Inventor, World Toolkit, Perfomer, CAVE ، کتابخانه نرم افزاری VRCo و Division library است که به سمت محفظه انجام VR منتقل می گردد و پروسسورهای متعدد SGI آنرا هدایت می کنند . اخیرا”، اجرای زبان مدلسازی حقیقی/مجازی (VRML) مورد استفاده قرار گرفته است چرا که این زبان در حقیقت استاندارد ISO شده است .

نمایش دهنده Cosmo نوعی VRML Browser مناسب است که SGI آنرا دنبال کرده و توسط Computer Associations حاصل می گردد . مولتی کامپیوتر غیر تجاری گرافیک موازی به عنوان pixel-planes شناخته شده اند و معمولا” دردسترس می باشند . نمونه نرم افزارهای تولید و اتوماسیون شامل نرم افزار شبیه سازی ، نرم افزار کنترل ، نرم افزار طراحی اولیه و … .

خلاصه مطلب حقیقت مجازی

تعاریف

حقیقت مجازی ( VR ) : به طور گسترده قابل تعریف است و توانایی ایجاد و تعامل در فضای مجازی را دارد . فضای مجازی ، فضایی را نشان میدهد که با محیط اطراف ما تشابهاتی دارد . VR کاملا” به محیطی مرتبط است که محیط مجازی گفته می شود (VE) . سیستم های محیط مجازی با دیگر سیستم های توسعه یافته کامپیوتری تفاوت دارد که ارتباط در زمان واقعی تسهیل شده و بر حسب ویژگیهای متعدد می باشد . فضای بصری ادراکی دارای سه بعد است و واسطه دستگاه/انسان چند مدلی است و اپراتور در محیط کامپیوتری شناور می گردد .

محیط مجازی : عمدتا” برای بیان تعامل محیطی استفاده می شود به طوریکه تصویر مجازی با پردازش خاصی و وجوه نمایش غیر بصری نمایش داده می شود ، همچون لامسه و شنوایی ، تا کاربر متوجه گردد که آنها در فضایی سینتیک شناور می گردند . اصطلاح امرسیون به این مطلب بر می گردد که کاربر احساس می کند در فضای کامپیوتری غوطه ور شده است – یک صفحه کاربر را با کامپیوتر جدا می سازد به طوریکه چنین فضایی وجود ندارد .

وسایل شبیه سازی

امروزه وسایل شبیه سازی یک VE از طریق امرسیون در گرافیک کامپیوتری انجام می شود که با ابزارهای رابط اکوستیک و رابط مستقل به یکدیگر مرتبط شده اند همچون قلم های نوری و ابزارهای خاص مربوطه همچون ترمز و فرمان برای اتومبیل و یا حرکت کننده های زمین یا دسته های ابزاری برای هواپیماها . امرسیون حس عمیق بودن را ایجاد می کند ( عمق ایجاد می کند ) که این حس برای اثر سه بعدی لازم است . تکنیک های ایجاد امرسیون در سیستم های فعلی VR شامل موارد زیر است:

نمایش های نصب شده بر روی سر (HMDs) : نوعی ابزار بخش بندی فضایی است که با نمایش های ال سی دی و یا تیوب های مینیاتوری اشعه کاتودی است که در بالای سر کاربر نصب می شود و اطلاعاتی در مورد حرکت سر ارائه می دهد تا تصاویر بصری را بروز نماید. این ابزارها حجیم بوده و به همین دلیل حرکت آنها محدود می باشد .

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مدیریت فناوری و نوآوری

دانلود رایگان نرم افزار Topsis

مدل TOPSIS توسط Hwang و Yoon در سال ۱۹۸۱ پیشنهاد شد. این مدل یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *