چهارشنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
خانه / روانشناسی / تعاریف متعدد از شبکه های اجتماعی
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

تعاریف متعدد از شبکه های اجتماعی

یک شبکه اجتماعی، یک ساختار اجتماعی متشکل از مجموعه ای از بازیگران مانند افراد و سازمان ها و روابط دوتایی بین آن ها است. دیدگاه شبکه های اجتماعی، یک راه واضح و روشن از تجزیه و تحلیل ساختار تمام نهاد های اجتماعی فراهم می کند. مطالعه این ساختار ها  از تجزیه و تحلیل شبکه ها برای شناسایی الگوهای محلی و جهانی، و بررسی پویایی های شبکه استفاده می کند. شبکه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل آن ها یک زمینه میان رشته ای دانشگاهی است که از رشته های روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و آمار ظهور کرده است. تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی در حال حاضر یکی از پارادایم های عمده در جامعه شناسی معاصر است. (org)

شبکه های اجتماعی را می توان نوعی از رسانه های اجتماعی دانست که شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گزاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده است. شبکه های مجازی اجتماعی علاوه بر تغییر در نحوه تعامل و ارتباط میان افراد، بر بنیان های اصلی جامعه نیز تاثیر گذاشته و بر ارتباط میان اعضای کوچکترین واحد جامعه نیز تغییراتی ایجاد کرده است. (نگاهی به شبکه های مجازی بر روابط اجتماعی، داوود مرادی، همایش روز رسانه های اجتماعی، ۲۰۱۲)

شبکه های اجتماعی مجازی، شبکه هایی با ویژگی هایی منحصر به خود است که امکان تداوم ارتباط بین افراد عضو یک اجتماع دارای عینیت در دنیای واقعی را بدون محدودیت زمانی و مکانی در فضای سایبری فراهم می آورد.( شبکه های اجتماعی بهبود یافته، حمیدرضا صفی پور)

شبکه های اجتماعی مجازی یکی از بهترین بسترها برای تشکیل شبکه های دانش و  سازمان های مجازی هستند. اگر در یک شبکه اجتماعی مجازی، گره های شبکه را گره های دانشی با انرژی دانشی قابل اندازه گیری و لینک های آنها را اتصالات و ارتباطات دانشی میان منابع دانشی در نظر بگیریم بنابراین می توان گفت یک شبکه اجتماعی مجازی یک شبکه دانشی مبتنی بر ساختار گراف (نقشه دانش) است. از یک دیدگاه مدیریتی می توان گفت یک شبکه اجتماعی مجازی یک محیط سایبری برای تشکیل انواع سازمان های مجازی با هدف به اشتراک گذاری، ارزیابی و بهره برداری از دانش های دیجیتالی است. در بستر شبکه های اجتماعی مجازی انواع سازمان های مجازی می توانند با هدف تولید و تحویل محصولات و خدمات دانشی شکل بگیرند.

چرایی ایجاد شبکه های اجتماعی:

دلایل عمده ای که سبب ایجاد شبکه های اجتماعی شده است، عبارتند از روابط فردی، روابط کاری، روابط علمی، سلایق و علایق و تفریحات مشترک، انگیزه های اجتماعی و سیاسی. تحلیل این شبکه های اجتماعی (SNA) مطالعه ویژگی های شبکه های اجتماعی و روابط بین افراد و بخش های یک شبکه با رویکرد تئوری شبکه ای یا گراف است. تئوری گراف، مجموعه ای از قواعد و دیدگاه هایی است که در علوم کامپیوتر و ریاضیات کاربردی، در مطالعه تمام یا بخشی از اعضای یک مجموعه در قالب گراف یا نمودار های دارای اتصال کاربرد دارند که افراد را در این تحلیل های تئوریکال، راس یا گره و روابط را پیوند می گویند. در این میان، شبکه، مجموعه ای از افراد است که نقش بازیگران را دارند.

 اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی:

  • سازماندهی انواع گروههای اجتماعی مجازی: ایجاد گروههایی با اشتراکات عقیدتی، سیاسی، مذهبی و …
  • توسعه مشارکتهای اجتماعی: تاثیر شبکه های اجتماعی بر مشارکتهای احتماعی
  • به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا
  • ایجاد محتوا توسط اعضا: قدرت انتخاب و تاثیر گذاری بر محتوا
  • تبلیغات هدفمند اینترنتی: فرستادن آگهی برای کاربران با توجه به علاقه مندیهایی که به اشتراک گذاشته شده است. (روح الله سلیمانی پور، شبکه های اجتماعی؛ فرصتها و تهدیدها)
  • نهادهای درگیر :
  • شورای عالی فضای مجازی
  • مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
  • مخابرات
  • پلیس فتا

حوزه های تاثیر :

  • اثرات خانوادگی و شخصی
  • اثرات اجتماعی
  • اثرات سیاسی

تاثیر بر نهاد ها:

جامعه :

گزارش دولت سوئیس به نام گزارش تنگلاین، تاکید می کند که خطرات عمده جامعه ای شبکه ای، می تواند حیات کشور را تهدید کند. چرا که اینترنت افراد و گروه ها را از اقصی نقاط دنیا بهم متصل می سازد و اطلاعات ارتباطی را مبادله می سازند.این اطلاعات می تواند حاکمیت و امنیت نظام سیاسی را تهدید کند. البته تنها اینترنت پدیده خطر زایی برای دولت ها نبوده است. تجربه های پیشین نشان دهنده حساسیت کشور ها و دولت ها به عملکرد رادیو و تلویزیون است. جامعه اطلاعاتی جهانی تا حد زیادی مفهوم امنیت را تغییر داده است و این تغییر همانا ایجاد نوعی فضای مجازی تهدید برای اغلب کشور ها است. یکی از کاربرد های شبکه های اجتماعی، ایجاد جامعه جهانی شبکه ای برای افراد جهت هم سو و هم گرا شدن در خصوص یک پدیده سیاسی است. جهانی شدن از طریق شبکه های اجتماعی، این امکان را به وجود آورده که شبکه ارتباطات تبدیل به یک عمل و حرکت جمعی شود. نمونه هایی از این حرکات در انقلاب های جوانان عرب مشاهده می شود. جنبش انقلابی ۱۷ فوریه جوانان لیبی و بنغازه، انقلاب تغییر یمن، جنبش اصلاح گرایانه ۲۰ فوریه مغرب  و جنبش اعتراضی در اردن هاشمی، همگی متاثر از شبکه های اجتماعی مجازی می باشند. ( تاثیر شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای در وقوع و تکوین انقلاب های عربی، نبی الله ابراهیمی، ۰۳/۱۰/۹۰)

خانواده و افراد:

شبکه های اجتماعی، انقلابی را در راه دارند، که چگونه استفاده کنندگان اینترنت، مخصوصا جوانان و نوجوانان، اطلاعات در مورد خود و دیگران را به اشتراک می گزارند. در حالیکه شبکه های اجتماعی ابزاری برای حفاظت از اطلاعات هستند، اما این ابزار ها عموما توسط اغلب استفاده کنندگان از آن درک نشده اند. اثر حفظ حریم خصوصی از شبکه های اجتماعی را نباید دست کم گرفت. اکثر کاربران شبکه های اجتماعی، به نظر نمی رسد درک کرده باشند که استفاده آزاد آن ها از شبکه های اجتماعی، اثر غیر مستقیم اما شیب داری را در اثر در معرض قرار گرفتن اطلاعات شخصی خود آن ها دارد. بعلاوه بیشتر استفاده کنندگان نمی دانند که چه تاثیری را بر حریم خصوصی خود و دوستان و خانواده خود از طریق انتشار اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی می گذارند. (Privacy and social network، Patrick Van Eecke , 2010Maarten Truyens)

  • مزایای شبکه های اجتماعی مجازی :
  • ایجاد دیپلماسی عمومی متکی به رسانه‌های ‌اجتماعی
  • تسهیل ارتباطات بین افراد و کارکردهای آموزشی، تفریحی و امکان تبادل فرهنگی
  • انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و روحیه انتقادی
  • امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد و فرهنگ و جوامع مختلف
  • شکل گیری و تقویت خرد جمعی
  • کارکرد تبلیغاتی و محتوایی
  • بستری برای تشکیل شبکه های دانش وسازمان های مجازی
  • پاسخگویی به نیازهای شهروند الکترونیک
  • ابزار مؤثر به کار‌گیری قدرت نرم

معایب شبکه های اجتماعی مجازی :

  • شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب
  • تبلیغات ضد دینی و القای شبهه
  • خطرات شبکه‌های اجتماعی دارای محدودیت سنی برای کودکان و نوجوانان
  • دزدی هویت و اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی و نقض حریم خصوصی
  • انزوا و دور ماندن از جامعه واقعی
  • تاثیرات منفی رفتاری (روح الله سلیمانی پور، شبکه های اجتماعی؛ فرصتها و تهدیدها)
  • تاثیر آن بر نارضایتی خانواده
  • در دسترس‌ترین ابزار برقراری ارتباط نامشروع
  • کاهش بازدهی کارمندان

 انواع شبکه های اجتماعی و کاربرد آن ها:

نوع رسانه / شبکه اجتماعی

توصیف

نمونه ها
Wiki هاWikiها چند سایت هم کار هستند. ایده ای که در پس wiki وجود دارد این است که هر کسی که به سایت دسترسی پیدا کرد در صورت تمایل بتواند صفحه ای از آن را تغییر دهد یا چیزی به آن اضافه کند.Wikipedia
شبکه های اجتماعیگروهی از مردم که به واسطه برخی دیدگاه های مشترک با یکدیگر گره خورده اند. این دیدگاه می تواند هر چیزی باشد از مطالعات گرفته تا آموزش و پرورش تا غذا تا اخبار و یا هر موضوع دیگر که بتوان تصور کود.MySpace,

FaceBook,

Villij

‏برنامه های کاربردی شرکت و حضوربرنامه های کاربردی چیزی شبیه بلاگ های کوچک هستند. این سایت ها به کاربران خود اجازه می دهند تا با هر جا که خواستند ارتباط برقرار کنند و از سرویس های آن ها استفاده کنند. گفتگوهایی که در این سایت ها صورت می گیرد ممکن است از مسائل خیلی مهم باشد تا مسائل خیلی عادی و دنیوی.Twitter

Jaiku

Pownce

اشتراک گذاری ویدئوهاآیا فیلم جالبی از تعطیلات دارید و می خواهید آن را در اختیار همه بگذارید؟ you Tube این کار را برای شما انجام می دهد. جالب ترین خانه ویدئو آمریکا با سبکی کاملا جدید. اگر دوربین دیجیتال و کمی وقت داشته باشید می توانید. هر نوع ویدئویی را که دوست داشتید بسازیدو آن را در اختیار دیگران نیز بگذارید.YouTube
حقیقت مجازیاین مقوله جالب شبکه اجتماعی، مکان زندگی در دنیای خیالات و تصورات را فراهم کرده است ، در این محیط ، این شما هستند که ظاهر خود، هویت ، زندگی شخصی و تمام محیط اطرافتان را می سازید. اما فکر نکنید که این فقط یک بازی است. زندگی در دنیای مجازی چیزی بیش از یک سرگرمی است و برای عده ای راه خوبی برای کسب درآمد یا تحقیقات است.Second

Life

رویدادهاشبکه های رویدادهای مردم را از طریق اتفاقاتی که در آن حضور داشته اند و یا دوست دارند حضور داشته باشند، به یکدیگر وصل می کند. اگر می خواهید بدانید چه کسی در کنسرت Toby Mac حضور داشته می توانید از شبکه های رویدادهای اجتماعی استفاده کنید.Upcoming
اشتراک گذاری اخباردر این شبکه های اجتماعی ارتباطات از طریق اخبار حال و گذشته برقرار می شود. اگر گزارش های خبری پیدا کردید که فکر می کنید برای به اشتراک گذاری بین افرادی که علاقه آن ها نیز مشابه شماست ، می توانید آن را به شبکه خود اضافه کنید تا دیگران نیز این گزارش ها را ببینند.Digg

Reddit

اشتراک گذاری عکسهمه از اینکه عکس هایشان به دیگران نمایش داده شود لذت می برند. شبکه های اشتراک گذاری عکس، برای شما این امکان را فراهم آورده اند که عکس های خود را با هر کسی که دوست داشته باشید به اشتراک بگذارید. اکثر این سرویس ها امکان ذخیره سازی آنلاین عکس رادر طراحی سایت خود نیز فراهم کرده اند.Flickr

PhotoBucket,

Zooomr

پخش زندهیک اجتماع حول وب کست ها ساخته می شود ، از بلاگ ها گرفته تا چت روم ها.Justin.tv
ویدئوهای اپیزدیک آنلایناین شبکه ها نیز حول ویدئوها ساخته می شود، با این تفاوت که در آن هر فردی داستان خود را طی چند اپیزود به نمایش می گذارد. و اجتماعات حول اپیزودهای مختلف ساخته می شوند.YourTrum

Anvideos

اشتراک گذاری رسانهدر این شبکه ها می توانید هر نوع فایلی را از هر نوع رسانه ای به اشتراک بگذارید، از ایمیل گرفته تا فایل های صوتی و تصویری و غیره.Izimi,

Twango

اشتراک گذاری موزیکدر این شبکه ها فایل های موزیک به اشتراک گذاشته نمی شود بلکه اجتماع هایی حول موضوع موسیقی ساخته می شود.Last.fm,

Pocketfuzz

نشان گذاری اجتماعی

نشان گذاری اجتماعی یکی از پرکاربردترین تکنیک های رسانه اجتماعی است. با این روش شما می توانید هر نوع فایلی را نشان گذاری کنید. شمارش تعداد این نشان ها برای هر سایت رتبه آن سایت را تعیین می کند.

Del.icio.us,

Ma.gnolia.com,

Blinklist

اگریگتورهای شبکه ای اجتماعیاین شبکه های اجتماعی از حیث نفوذ و فراگیر شدن خیلی به موتورهای جستجوی متا شباهت دارند، شبکه های اجتماعی اگریکاتور مدتی است شروع به رشد کرده اند . و به این صورت عمل می کنند که وقتی به مکانی وارد می شوید (login می کنید) تمام مسائل به روز شده خود را که از شبکه های اجتماعی مختلف رسیده اند را در آنجا ببینید.

Socialthing!

Socialstream,

profilactic

 انواع کاربران شبکه های اجتماعی:

کاربران ماهر:فعال و حرفه ای هستند و علاقه مند به آشنایی با افراد جدید می باشند. بیشترین درآمد را از این سایتها دارند و بیشتر به توییتر علاقه مندند. مشکل این کاربران اتلاف وقت زیاد برای این شبکه هاست. میانگین سنی:۲۷.

کاربران فراغتی: کابران منفعلی که به دعوت سایرین از این شبکه ها استفاده می کنند. میانگین سنی:۴۵. علاقه مند به فیس بوک.

کاربران به‌ دنبال سرگرمی: استفاده تفننی و هر روزه به قصد سرگرمی و تعامل با دوستان از ویژگی این کاربران است. میانگین سنی:۲۹. علاقه مند به مای اسپیس.

کاربران تجاری:کابرانی که شبکه های اجتماعی را هدفمند و به خاطر مزایای ارزش سازی شبکه ای استفاده می کنند. میانگین سنی:۳۳. علاقه مند به شبکه لینک دین.

کاربران پرمشغله: به دلیل محدودیت زمانی از این شبکه ها استفاده نمی کنند ولی در نهایت به جمع کاربران و به احتمال زیاد به جمع کاربران تجاری می پیوندند. میانگین سنی: ۴۵.

کاربران نگران: کاربرانی که نگران حریم خصوصی خود هستند ولی در نهایت به جمع کاربران این شبکه ها می پیوندند. میانگین سنی:۵۳.

کاربران بدبین: کاربرانی که از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند و نسبت به آنها بدبین هستند. این افراد شبکه های اجتماعی را غیر مفید می دانند. میانگین سنی: ۴۹.

(http://www.andersonanalytics.com/SNStype/tool.php)

اهداف ارزیابی :

  • مواجهه فعال و مبتکرانه باشبکه های اجتماعی مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن
  • آمادگی کشور از نظر فنی و محتوایی برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات آن
  • آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی در جهت بالابردن سواد اینترنتی، هوشیارسازی مردم در مورد مخاطراتشبکه های اجتماعی مجازی و انگیزه دادن به مردم برای مقابله با مخاطران آن در زندگی فردی و اجتماعی
  • به دست‌گیری ابتکار عمل در جهت سالم و امن‌سازیشبکه های اجتماعی مجازی و امکان بهره‌گیری از این فضا براساس حاکمیت ملی

 

عفت نوروزی، ریحانه خواری، بهاره اسلام

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مدیریت فناوری و نوآوری

سناریو چیست؟

سناریو چیست؟ واژه سناریو از دنیای تئاتر و سینما گرفته‌شده و بر روایت داستان و …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *