چهارشنبه , ۲۵ مهر ۱۳۹۷
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مدیریت / بازاریابی / دانلود مقاله تجاری سازی نتایج تحقیقات
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

دانلود مقاله تجاری سازی نتایج تحقیقات

مقدمه

امروزه در عرصه اقتصاد، تولید دانش در کنار انتشار موفق آن و کاربرد موثر در عرصه تولید به یک هدف جهانی تبدیل شده است. دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نه تنها از طریق پیشبرد دانش و آموزش نیروی کار متخصص، بلکه از طریق نزدیک شدن به عرصه های عملیاتی دانش، نقش موثرتری در پیشرفت تکنولوژیک کشورها می توانند ایفا نمایند.

 از سوی دیگر با توجه به همکاری و پیوند قومی بین دانشگاه و صنعت در جهان امروزی انتقال تکنولوژی از سازمانهای تحقیقاتی و دانشگاهها به بازارهای جهانی امکان پذیراست.در این راستا دانشگاهها می توانند جهت درآمد زایی اقدام به تجاری نمودن نتایج تحقیقاتی خود نمایند که محل در آمدی برای دانشگاه باشد.

تعریف تجاری سازی

تجاری سازی فن آوری را خلق محصول، خدمت یا فرایندی جدید دانسته اند که بازاریابی جهت رفع تقاضای موجود یا ایجاد تقاضایی جدید برای نتایج حاصل تولید محصولات و خدمات فن آورانه را هدف قرار می دهد . مالکی، امین ( ۱۳۸۹)

فرایند تجاری سازی رابطه نزدیکی با انتقال فن آوری داشته و در واقع همان فرآ یند انتقال فن آوری از مراکز تحقیقاتی به محیط صنعت و تولید است . تجاری سازی از طرح و پرورش ایده آغاز شده، با توسعه و تولید کالا و خدمت فن آورانه مبتنی بر توسعه آن ایده شکل می گیرد و نهایتا با فروش آن کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی کامل می شود .

تجاری سازی فن آوری را همچنین انتقال فن آوری از یک فرد یا گروه به فرد یا گروهی دیگر به منظور بکارگیری آن در یک فرایند انجام کار مشخص نیز دانسته اند.

در این تعریف چهار مولفه مهم از یکدیگر قابل تمایز هستند .

نخست، این که تجاری سازی یک فرایند است که طی آن یک ورودی معین مراحل مختلفی را برای رسیدن به یک خروجی طی می کند و در این مسیر در هر مرحله ارزش افزود های برای آ ن ایجاد می شو د.

دوم آن که در این فرایند تمام ظرفیت های ممکن اعم از انسانی، نهادی و قانونی در موضوع تجاری سازی درگیر خواهند شد.

سوم آن که تجاری سازی فن آوری بخشی از نوآوری فن آورانه است . و چنانچه فرآیند نوآوری ازپرداخت به ایده تا ورود به بازار در نظر گر فته شود، بدون تجاری سازی، لاجرم نوآوری و فنآوری نیز وجود نخواهد داشت .

چهارم آن که هدف از اجرای این فرایند سودرسانی به سرمایه گذاران حوزه نوآوری فناورانه است .

اهمیت تجاری سازی نتایج تحقیق

تجاری سازی تحقیق فرایندی است که از تمام پتانسیل های ممکن استفاده می کند تا کسانی که در نوآوری تکنولوژیکی سرمایه گذاری می کنند بتوانند فواید ایجاد شده توسط نوآوری اشان را بدست آورند.(کارل دیلچر ۲۰۰۲)

تکنولوژی هنگامی که وارد بازارمی شود ایجاد درآمد می کند و در مرحله توسعه از نظردرآمدزایی هیچگونه ارزشی ندارد. تکنولوژی اگر در قفسه بماند (وارد بازار نشود) هیچ درآمدی ایجاد نمی کند. طارق خلیل ( ۱۹۹۳)

بدیهی است علم بخودی خود و بدون درنظر گرفتن چارچوب و فرایندی کارآمد در چرخه توسعه تکنولوژی نخواهد توانست بازار جدیدی خلق نماید .

امروزه فعالیت های سازمان یافته تحقیقاتی بطور گسترده ای شکل گرفته و سازمانهایی پیچیده با کارکنان فراوان برای انجام فعالیت های تحقیقاتی در گوشه وکنار دنیا تاسیس شده اند.

اینچنین رویکردی به تحقیقات از آن جهت است که تحقیقات دارای ویژگی متمایزکنندگی بسیار زیاد برای دولتها و سازمانهایی است که بدنبال تمایز در رقابت هستند و پیشرو بودن در عصر پر رقابت امروز را برای خود حیاتی می دانند .

فعالیتهای تحقیقاتی شرکتها باید معطوف بهترین فرصتها شود ،فرصتهایی که کسب و کار جدیدی خلق می کنند و یا کسب و کار شرکت را متحول می کنند.(اشمیت ۱۹۸۳)

بدیهی است بهره گیری از این فرصتها مستلزم سرمایه گذاری شفاف در طیف وسیعی از برنامه هاست که میتواند شامل مواردی از جمله پروژه های کوتاه مدت متمرکز و هدفمند ، پروژه های بلند مدت متمرکز و هدفمند ، اقدامات  نظری و کاوشی ،و پروژه های تحقیقاتی حمایت کننده از محصولات و خدمات فعلی باشد .

اهمیت تجاری سازی

اهمیت تجاری سازی تحقیقات به حدی است که در حال حاضر بسیاری از موسسات تحقیقاتی با بهره گیری ازخدمات مشاوره ای و انجام پروژه های تحقیقاتی بصورت همکاری مشترک به تجاری سازی تکنولوژی اشان رسمیت داده اند و شاهدیم که کمیت اینگونه مراکز خدمات مشاوره ای در کشورهای پیشرفته صنعتی روزبه روز درحال افزایش است و میتوان از طریق اینترنت و یا دیگر ابزار تکنولوژی اطلاعات موارد معتبری از اینگونه شرکتهای خدماتی را یافت .

بطوریکه از دهه ۱۹۸۰ تا کنون در کشور آمریکا تعداد دفاتر انتقال تکنولوژی از ۲۵ دفتر به ۲۰۰ دفتر افزایش یافته است . Karlson,Magnus.(2004)

بطور قطع یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه تکنولوژی در کشورهای پیشرفته صنعتی توجه به فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیق داخلی آن کشورها بوده است و میتوان نتیجه گرفت که توجه به این معنا برای کارگزاران ملی ، مدیران تحقیق و توسعه ، مدیران پروژه و بطورکلی مدیران تکنولوژی در کشور عزیز ما که تحقیقات صنعتی در آن هنوز نوپاست و چشم اندازهای آتی آن امید آینده ای روشن و تابناک را می دهد ، امری ضروری است .

دانلود مقاله تجاری سازی نتایج تحقیقات

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

ارائه مدلی بر مبنای پویایی های سیستم به منظور پیش بینی رفتار مشتریان در سپرده گذاری

در طی سال های گذشته بانک های دولتی در زمینه بازاریابی و جذب مشتری موفق …

۲ دیدگاه

  1. اگر لطف کنید پسورد مقاله ها رو می خواستم
    ممنون