جمعه , ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
آخرین نوشته ها
خانه / مدیریت / پژوهش عملیاتی / تاپسیس فازی
مدیریت فناوری و نوآوری
مدیریت فناوری و نوآوری

تاپسیس فازی

طی چند دهه اخیر، دنیای سازمانی دچار تغییرات بسیار در زمینه‌های مختلف شده است. در نتیجه همین تغییرات، سازمان‌ها وارد رقابت شدیدی در زمینه‌های بهبود کیفیت، افزایش انعطاف پذیری، افزایش قابلیت اطمینان، گسترش خطوط محصول، تأکید بر خلاقیت و… شده‌اند . در همین راستا، اندازه‌گیری عملکرد از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا به گفته اندیشمندان مدیریت، اگر نتوانیم چیزی را اندازه‌گیری کنیم، نمی‌توانیم آنرا مدیریت کنیم.

تحقیقات بسیار زیادی در سال‌های اخیر در مورد ماهیت و روش اندازه‌گیری عملکرد سازمان‌ها انجام شده است. نتایج این تحقیقات از آن جهت ارزشمند است که می‌توان وضعیت فعلی سازمان‌ها را درک نمود و چالش‌های آینده در زمینه اندازه‌گیری عملکرد را مورد بررسی قرار داد [۱۶]. امروزه صاحب‌نظران حوزه مدیریت بر اهمیت مدل‌های ارزیابی عملکرد به‌عنوان یکی از معتبرترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی سازمان‌ها تأکید می‌ورزند. از این رو، یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان‌های امروزی، دستیابی به یک شیوه ارزیابی کارا و انعطاف‌پذیر است تا با آن بتوان کلیه ابعاد عملکردی سازمان را مورد بررسی قرار داد.

اگر اندازه‌گیری عملکرد را فرایند کمّی‌سازی کارایی و اثربخشی یک فعالیت تعریف کنیم ، از جمله راه‌های تجزیه و تحلیل گزارش‌های مالی که از طریق آن می‌توان حجم بالای اطلاعات موجود در گزارش‌های مالی را خلاصه نمود و همزمان جنبه‌های مختلف فعالیت شرکت را مورد بررسی قرار داد، تهیه نسبت‌های مالی از اطلاعات گزارش‌های مالی است. نسبت‌های مالی، بیان‌کننده ارتباط بین دو یا چند رقم از ارقام صورت‌های مالی است که به صورت جزئی از کل یا درصدی از آن بیان می‌شود. زمانی که یک نسبت محاسبه می‌گردد، می‌توان گفت که عدد به‌دست آمده، محصول یک رابطه ریاضی و همبستگی آماری دو یا چند متغیر در مقطع خاصی از زمان است.

مهمترین هدف نسبت‌ها در تجزیه و تحلیل‌ها، تسهیل و تفسیر گزارش‌های مالی است که با کاهش اعداد زیاد موجود در گزارش‌های مالی و تبدیل آنها به نسبت‌های مالی محدود انجام می‌گیرد.

برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌های مختلف باید معیارهای ارزیابی ـ که معمولا مالی هستندـ را در اختیار داشته باشیم. نسبت‌های مالی معمولاً از ترازنامه، صورت سود و زیان، و صورت جریان نقدی به‌دست می‌آیند. با این حال، برخی نسبت‌های مالی، دارای ساختار و الگوی یکسان می‌باشند. برای اجتناب از ارزیابی مکرر نسبت‌های مالی مشابه، آنها را در دسته‌هایی خوشه‌بندی می‌کنند.وقتی تعداد شرکت‌های مورد بررسی، نسبتا کم و توزیع فراوانی آنها نامشخص باشد، روش‌های کلاسیک خوشه‌بندی مانند تحلیل خوشه‌ای، تحلیل عاملی، و تحلیل مؤلفه‌های اصلی، مناسب نیستند. در این‌صورت، می‌توان از آنالیز روابط خاکستری برای خوشه‌بندی مؤلفه‌های نسبت‌های مالی استفاده کرد و سپس با استفاده از آن، شاخص نمایانگر برای هر خوشه را معین می‌کرد.

پس به تعداد خوشه‌ها، معیار ارزیابی خواهیم داشت. به دلیل استفاده از چند معیار، ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌های نمونه آماری در حوزه مسائل تصمیم‌گیری چندمعیاره قرار می‌گیرد. به گفته برتراند راسل، هر چیزی تا حدی مبهم است. به دلیل عدم قطعیت و ابهام موجود در مسأله، برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها از تکنیک تاپسیس فازی استفاده شده است.

ادامه مقاله به این صورت سازمان‌دهی شده است. ابتدا برخی تحقیقات مرتبط با موضوع این پژوهش به‌صورت اجمالی، معرفی می‌شوند. در بخش ۳ نحوه به‌دست آوردن شاخص‌های نمایانگر از نسبت‌های مالی بررسی می‌شود. بخش ۴ به مروری مختصر بر خواص اعداد و مجموعه‌های فازی اختصاص یافته و در بخش ۵، تکنیک تاپسیس در محیط فازی توضیح داده شده است. در بخش ۶ با به کارگیری آنالیز روابط خاکستری و تاپسیس فازی برای شرکت‌های نمونه آماری، رتبه‌بندی این شرکت‌ها بر اساس عملکرد مالی در سال ۱۳۸۷ به‌دست می‌آید و بخش آخر به نتیجه‌گیری و پیشنهادها اختصاص دارد.

 

دانلود مقاله

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

ارائه مدلی بر مبنای پویایی های سیستم به منظور پیش بینی رفتار مشتریان در سپرده گذاری

در طی سال های گذشته بانک های دولتی در زمینه بازاریابی و جذب مشتری موفق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *